Seminarium med HSB Stockholm
Seminarium med HSB Stockholms fastighetsförvaltare och fastighetsskötare där vi arbetade med svåra situationer som kan uppstå i samband med besiktning, avhysningar, hembesök och i andra kontakter med upprörda hyresgäster.
Hur ge negativa besked på bästa sätt? Hur bemöta människor i kris? Hur balansera förståelse och tydlighet?
Varför är det så kraftfullt att låta upprörda personer ventilera och lyssna:
Tecken på respekt - visar att du tar en upprörd persons perspektiv på allvar.
Underlag för lösning - vi får värdefull information.
Underlag för riskbedömning - den som pratar ger information om sig själv och sina avsikter.
Avleder från våld - när orden tar slut kan nävarna ta vid.
Lugnar - att få säga sitt kan ha en lugnande effekt.
Vinner tid - känslor hinner svalna och hjälp kommer fram.
Från känslor till rationalitet - att få säga sitt och mötas av relevanta frågor kan bidra till att möjliga lösningsalternativ klarnar.
Upplever initiativ - att få säga sitt ger en känsla av kontroll.
Bygger förtroende - den som lyssnar vinner ofta talarens förtroende vilket ökar chansen till gemensam lösning.
Tack för stort engagemang och spännande diskussioner både innan, under och efter seminariet! Karin Björnström Anders Joachimsson Laurence Howard HSB Stockholm HSB