Om hot och våld i kollektivtrafiken
Från dagens hearing om hot och våld i arbetslivet som Region Stockholm:s Trygghetskommission anordnade. Tack Magnus Lindgren och Kristoffer Tamsons för att vi från Tesus tillsammans med trygghetschef Karl Forsberg fick berätta om MTR Nordic Group:s digitala Trygghetsutbildning.
Några framgångsfaktorer vi genom åren identifierat för att lyckas med sådana utbildningsinsatser:
Formulera en tydlig målsättning, analysera målgruppen, välj rätt pedagogiska modeller och skapa en långsiktig utbildningsstrategi.
Gör en noggrann kartläggning för att fånga upp tyst kunskap och beprövad erfarenhet inom organisationen. Involvera en referensgrupp i varje produktionssteg.
Följ upp, utvärdera och uppdatera. Använd utvärderingsdata för att skapa fördjupning och för att identifiera roller som behöver annan eller ytterligare kunskap.
Innehållet måste vara realistiskt och spegla verkligheten.
Budskapens avsändare behöver vara trovärdiga - använd berättelser och exempel från kloka medarbetare tillsammans med sakkunniga med erfarenhet från fältet.
Ta hjälp av en extern samarbetspartner för att undvika internkritik och vanliga fällor. Det brukar både vara resurseffektivt och spara tid. Tesus behöver 3- 4 månader för att skapa en digital utbildning från ax till limpa.