Föreläsning för medarbetare vid Norrköpings skolor
Digital storföreläsning för Norrköpings grundskolor om att förebygga och hantera hot och våld.
Många aggressiva beteenden har sin grund i svårigheter att hantera frustration och starka känslor. Vid stark affekt med nedsatt impulskontroll kan aggression bli responsen på ett upplevt hot, hinder eller en provokation. I vissa fall gör elever gott de kan utifrån sina förutsättningar och reagerar aggressivt i frustration och maktlöshet.
Aggressiva beteenden kan även vara oprovocerade, avsiktliga och målstyrda handlingar med syftet att påverka, hota eller tvinga andra. Sådana beteenden drivs av förväntningar om att hot eller våld kommer ge effekt snarare än av tillfälliga emotionella tillstånd och handlar ofta om inlärda mönster som förstärks när de upplevs fungera, ger fördelar och leder till önskat utfall.
Det finns både skillnader och likheter mellan hur vi hanterar olika former av aggression. Men vi får aldrig belöna aggressiva beteenden eller låta hot passera utan åtgärd eftersom vi då riskerar att bidra till upptrappning över tid och svika andra elever som drabbas. När vi själva påverkas negativt av återkommande hotfulla situationer och anpassar oss istället för att dra gränser, riskerar vi också att bli medberoende.
Unga människor kan gradvis öka förmågan att reglera känslor och utveckla nya mer konstruktiva beteenden.
Att lära sig alternativa sociala färdigheter är också ett sätt att påverka attityder och normer som rättfärdigar aggression.
Utmärkt initiativ från Norrköpings kommun och tack för att jag fick prata om ett angeläget ämne! Jenny Östlund Tesus