Glädjande återkoppling!
Jag gläds åt en kommentar från en av förra veckans kurser om konflikthantering och bemötande – underbart när deltagare omgående tillämpar metoder och principer!
Vi jobbade bland annat med sätt att bemöta upprörda, desperata eller arga människor. Vad som är "rätt" sak att göra beror på vad vi vill uppnå och vilkas intressen vi bör prioritera.
Att lugna, skapa samförstånd, lösa en specifik sakfråga, vinna en argumentation eller markera mot ett oacceptabelt beteende kan kräva olika verktyg.
Frågan om tajming är också viktig. När ger en gränsdragning bäst effekt? Ibland när personen har sansat sig och blivit mer mottaglig för vårt budskap, i andra fall tidigt som ett sätt att motverka fortsatt upptrappning.
Dessutom behöver vi vara klara över vilka konsekvenser en åtgärd kan få över tid. Vårt sätt att hantera ett samtal påverkar alla inblandades förväntningar inför nästa gång.
Även vardagliga situationer präglas av vår syn på andra människor, vårt uppdrag och oss själva.
Den här komplexiteten är vad som gör konflikthantering både svårt och intressant!